تخلیه فاضلاب هواپیما و قطار جزو مباحثی است که شاید کمتر کسی به آن اندیشیده باشد اما در واقع از نکات مهم و بهداشتی در طول سفر تخلیه فاضلاب هواپیما می باشد در گذشته مسافران هواپیما به جای دستشویی از سطل استفاده میکردند و مشکلات عدیده ای برای ساکنانی که در مسیر هوایی بودند پدید می آوردند چرا که بعد از آن محتویات این سطل ها از بالا روی زمین خالی میکردند. البته کم کم هواپیماها مجهز به سرویس بهداشتیهای بهتری با تکنولوژی نو در تخلیه فاضلاب هواپیما شدند. سرویس بهداشتی هایی که امروزه در هواپیما موجود هست در سال 1975 به وسیله جیمز کمپر نوآوری و برای اولین بار در سال 1982 در یک هواپیمای بوئینگ کار گذاشته شدند.
سیستم تخلیه سازی فاضلاب هواپیما
این سیستم با یک مایع آبی به اسم Skykem (یک ماده پاک کننده پوشاننده غیر چسبنده) و یک مکنده خلا کار مینماید. زمانی که دکمه فلاش را فشار میدهید دریچهای در کف ظرف دستشویی گشوده میگردد و خلا هوایی در کف دستشویی ایجاد می نماید. در نتیجه محتوای دستشویی به همراه مایع آبی رنگ به درون یک سیستم بسته فضولات وارد میگردد. خوشبختانه مخزن دربردارنده پسابها، ضامنی خارج از هواپیما داراست. به این ترتیب امکان ندارد که خلبان سهوا پسابها را در آسمان خالی نماید و روی خانهها بریزد. در پایان پرواز در فرودگاه مخزن فضولات با مکش به داخل یک مخزن پشت کامیون فرستاده می شوند. این فعالیت حدود 10 دقیقه طول می کشد. زمانی که این مخزن پر شد در محل دفع فضولات فرودگاه تخلیه فاضلاب هواپیما انجام میگردد.
سقوط مدفوع یخ زده از مشکلات بزرگ دهه ی 80 بود با پیشرفت صنعت هواپیما و ماهر شدن آن در تخلیه فاضلاب هواپیما، دستشویی از جعبه و محفظه ای که مدفوع را در خود جای دهد پیشرفت کرد و تخلیه فاضلاب هواپیما به آسانی انجام شد. برای نابودی جرم ها، در ظرف های دستشویی «مایع آبی رنگ» ریخته شد. تانک های حمل کننده این مایع، در هوا نشت نمی کردند البته باعث یخ زدگی «زیست آسیب» در ته هواپیما می شدند و با استارت فرود هواپیما، تکه های یخ زده مدفوع می افتادند. توپ های مدفوع بر روی ماشین ها و سقف منزل ها می افتادند، و تخلیه فاضلاب هواپیما یکی از دغدغه های شرکت های هواپیمایی بود تا اینکه بوئینگ و شرکت های دیگر، سیستم وکیوم را به کار گرفتند و این سیستم هنوز هم به کار گرفته می شود.
سیر تکاملی تخلیه فاضلاب هواپیما
قانونی وجود ندارد که هواپیماها را ملزم به داشتن سرویس بهداشتی و تخلیه فاضلاب هواپیما نماید. اداره هوانوردی فدرال (FAA) نسبتا برای هر چیزی الزاماتی تعیین کرده، ولی در زمینه این که هواپیماهای تجاری حتما بایستی سرویس بهداشتی داشته باشند، قانونی تعیین نشده میباشد. در سال 2015 هواپیمایی از وست چستر به مقصد شیکاگو در حالی مبادرت به پرواز و حمل مسافر کرد که صرفا یک توالت داشت و آن هم خراب بود. بدین ترتیب، مسافران آن ناچار شدند به مدت دو ساعت و نیم از دستشویی استفاده نکنند. اکثر اوقات سرویس بهداشتیهای اولیه در هواپیماها به صورت سطل بودند در گذشته درصورتی که به سرویس بهداشتی در هواپیما نیاز میشد، از سطل درپوش دار برای این فعالیت به کارگیری میکردند.
جالب است بدانید در سال 1934 هواپیمای آبی رنگ بریتانیایی توالتی داشت که مستقیما به خارج گشوده می شد و زحمتی بابت تخلیه فاضلاب هواپیما نمی کشیدند. اگرچه صاحبان هواپیماهای گذشته فکر میکردند این جور سیستم برای تخلیه فاضلاب هواپیما هیچ مشکلی ندارد، البته آن ها دست کم یک ایراد داشتند و آن هم این بود که زمانی درپوش سطل جابهجا میشد، جریان هوا صدایی مشابه سوت در هواپیما تولید میکرد و بسیار آزاردهنده بود. از آنجایی که نگه داشتن ظرفی پر از آب و تخلیه فاضلاب هواپیما که در حین پرواز و جنبشهای زیاد احتمال ریزش آن می رفت و فضایی ناخوشایند تولید می کرد، به هیچ وجه ایده خوبی برای تخلیه فاضلاب هواپیما نبود؛ براین اساس، به تدریج هواپیماها مجهز به سرویس بهداشتیهای بهتری با تکنولوژی تازه در تخلیه فاضلاب هواپیما شدند.
آنها از مایعی آبی و گندزدا استفاده میکردند و فاضلابها را به مخزنی در هواپیما منتقل میکردند. با هر سفر به کارگیری از دستشویی، مایع تازه ای باید به گردش درمیآمد، بدین ترتیب لازم بود هواپیما صدها لیتر از این مایع آبی را در هر پرواز با خود حمل نماید و این امر سبب ارتقاء مصرف سوخت و مشکلات زیادی در تخلیه فاضلاب هواپیما میشد. مهمتر از این سیستم گاهی دچار نشتی میشد.خوشبختانه استفاده از سطل تحت عنوان سرویس بهداشتی چندان به طول نینجامید چون مشکلات عدیده ای در تخلیه فاضلاب هواپیما به وجود می آورد و ادامه این ماجرا جهت تخلیه فاضلاب هواپیما افتضاح زیادی را بار می آورد.
تکنولوژی بهتر سرویس بهداشتی
در تخلیه فاضلاب هواپیما از سرویس بهداشتی های جدید با مایع آبی و بوزدا استفاده میشد و فاضلاب ها نیز به مخزنی در هواپیما انتقال مییافت ولی مصرف سوخت در هواپیماها افزایش پیدا میکرد، به دلیل آنکه با هر بار استفاده از سرویس بهداشتی، مایع جدیدی در آن به گردش درمیآمد، براین اساس هواپیماها ناچار بودند در هر پرواز بیش تر از صدها لیتر مایع وبوزدا را با خود حمل نمایند! ایراد بعدی، نشت هر از گهگاه تخلیه فاضلاب هواپیما برای این سیستم بود. به نحوی که طبق مستندات، در سال 1979 بیشتراز 30 آیتم از برخورد مدفوع یخ زده و حباب های یخ زده و تخلیه فاضلاب هواپیما از اسمان با سقف منزلها و ماشینها گزارش شدهاست.
سرویس بهداشتی دارای خلاء
سرویس بهداشتی هایی که امروزه در هواپیماها وجود دارند، در سال 1975 ابداع شدند البته برای اولین بار از آنان در سال 1982 استفاده شد. مکانیزم تخلیه فاضلاب هواپیما در این نوع دستشویی ها که به "دستشویی خلاء" معروف هستند، به این صورت میباشد که با اتمام کار فرد در سرویس بهداشتی، خط تخلیه فاضلاب هواپیما گشوده می شود و تمام محتویات سرویس بهداشتی و تخلیه فاضلاب هواپیما را با قدرت به خارج میمکد؛ این محتویات وارد مخزن بزرگی در عقب هواپیما می گردند. جالب است بدانید توالتهای به ظاهر کممصرف خانگی، در هر بار به کار گیری، حدود 6 لیتر آب مصرف می کنند ولی این میزان در توالتهای هواپیما در هر بار استفاده، کمتر از 2 لیتر آب میباشد.
همین امر نیز موجب شده است که فناوری خلاء در تخلیه فاضلاب هواپیما به دلیل مصرف اندک آب، خواهان زیادی پیدا نماید. نکته حائز اهمیت دیگری که راجعبه تخلیه فاضلاب هواپیما و توالتهای خلاء موجود هست، این میباشد که خلبانان تا وقتی که در آسمان میباشند، نمیتوانند مخزن را خالی نمایند، به دلیل آنکه ضامن خروجی مخزن پسابها در خارج از هواپیما جای دارد. پس بیش از این نگران برخورد پساب هواپیماها و تخلیه فاضلاب هواپیما با ماشین یا سقف منزل تان نباشید!
توالت های خود تمیز شونده
این آیتم انتخاب بسیار مناسبی برای تخلیه فاضلاب هواپیما میباشند. این دسته توالت ها 99.9% از میکروب ها را فقط چند ثانیه بعد از خروج هر فرد و با به کارگیری از نور فرابنفش نابود میکنند. از بازبینی انواع سرویس بهداشتی که بگذریم نکات شایان توجه دیگری نیز راجع به سرویس بهداشتیهای هواپیما موجود است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. تخلیه فاضلاب هواپیما در هنگام فرود و صرفا طی ده دقیقه صورت میپذیرد. این فعالیت با به کارگیری پمپی که به مخزن هواپیما متصل می گردد و با استفاده از فناوری خلاء به انجام میرسد. قدرت مکش در توالت های خلاء بسیار زیاد میباشد البته این احتمال وجود ندارد که شخصی در آن گیر نماید. توالت های خلاء میتوانند همچون یک صندلی، برای شخصی که روی آن مینشیند، راحت باشند.
قفل درب توالت به راحتی از خارج گشوده می شود به این ترتیب ممکن نیست فرزندتان در آن حبس شود. برای این کار کافیست آرم توالت را بالا برده و زبانه را به وضعیت قفل نشده ببرید. مبتنی بر تحقیقی که سال 2002، در خبرنامه Wall Street به چاپ رسید، آب مورد استفاده در توالت ها بسیار بد و ناخالص میباشد! این تست که مبتنی بر بازنگری نمونههای آب در 14 پرواز متعدد انجام یافته بود، نشان میداد که نسبتا میزان تمام باکتریهای مو جود در آب، ده ها و برخی اوقات صدها مرتبه بیش تر از حد مجاز آن در آمریکا میباشد. سرویس بهداشتیها کثیف ترین بخش هواپیما نیستند به دلیل آن که طبق پژوهش ها انجام یافته کثیفترین بخش ها در هواپیما به ترتیب میزهای تاشو، روزنههای هوای بالای سر هر شخص، سگک کمربند ایمنی و قفل سرویس بهداشتیها شناخته گردیدهاند نه خود سرویس بهداشتی ها.
جالب است بدانید سرویس بهداشتیهای در ظاهر کممصرف خانگی در هر توشه به کار گیری حدود 6 لیتر آب مصرف مینمایند که در مقابل مصرف دستشویی های خانگی مصرفشان به مراتب خیلی کمتر است. پس بایستی قدردان فناوری «خلا» باشیم؛ چراکه با به کارگیری از آن، سرویس بهداشتیهای هواپیما کمتر از 2 لیتر آب مصرف میکنند و همچنین تخلیه فاضلاب هواپیما راحت تر شده است. به این ترتیب با خیال آسوده هر چقدر که بخواهید می توانید به سرویس بهداشتی بروید و نگران اتلاف آب و تخلیه فاضلاب هواپیما نباشید.
خوشبختانه مخزن حاوی پسابها، ضامنی بیرون از هواپیما داراست. براین اساس امکان ندارد که خلبان سهوا پسابها را در آسمان خالی نماید و روی منزلها بریزد. روشی برای خودداری از بو گرفتن کل هواپیما وجود دارد هیچکس دلش نمیخواهد که با خروج از دستشویی، کابین را با بوی مدفوع خویش آلوده نماید. با دقت به خدمه ی پرواز «اریکا راث»، آویزان کردن کیسه ای از دانه های قهوه در دستشویی، هر گونه بوی بدی را در خویش جذب می نماید. دستشویی ایرباس سرعت مکش تا 130 مایل بر ساعت داراست هواپیمای ایرباس مدل سیرکا 2007 که تحت عنوان «فرمول 1» هواپیماها معروف میباشد، قدرت مکش آن باورنکردنی میباشد. این سرعت مکش ضروری است، چون می بایست ضایعات سرویس بهداشتی و تخلیه فاضلاب هواپیما را از مسافتی به طول کابین مسافران تا تانک (بنا شده در پشت هواپیما) بکشد.
اندازه سرویس های بهداشتی در حال کوچکتر شدن میباشند هرچند اندازه دستشویی فضای زیادی نمیگیرد، ممکن میباشد این اندازه حتی کوچکتر شود. با دقت به گزارشی در سال 2017، با گذر زمان و حذف هواپیماهای کهنه، انواع تازه ای از هواپیماهای مسافری وارد بازار میشوند که طول و عرض سرویس بهداشتی هایشان کمتر 2 اینچ میباشد. صاحب نظران بر این باورند که این کوچک سازی برای اشخاص دارنده معلولیت، زنان باردار و اشخاصی که کودک خویش را تا سرویس بهداشتی همراهی میکنند، مشکل ساز خواهد شد.
- ۹۹/۰۲/۰۸